Monday, August 16, 2010

Sambal Belimbing Hitam

Sambal ni memang famous sungguh dari jerantut-benta-lipis-raub-dong. Rasenye memang sedap sangat. Kalau orang pahang yang berasal dari daerah2 tersebut memang pakar la buat sambal ni, kalau tak pakar masak, pakar makan pun ok :)

Bahan
Segenggam ikan bilis- di siang dan di rendam.
Cili padi- ikut suka banyak mana.
1 sudu belimbing buluh yang telah di rebus @ digelar belimbing hitam
2 ulas bawang merah
seulas bawang putih
seulas bawang besar- di hiris bulat
Minyak untuk menumis.
garam,gula, serbuk perasa sesedap rasa.

Cara
- Tumbuk bawang putih, bawang merah dan lada bersama garam- ketepikan.
-Tumbuk sedikit ikan bilih tapi jangan lumat-ketepikan.
-Tumbuk belimbing hitam- ketepikan.
- Panaskan minyak, tumis lada,bawang yang telah di tumbuk tadi. Bila naik bau, masukkan ikan bilis. Semasa menggoreng, api tidak boleh terlalu kuat. Bila dah naik minyak, masukkan belimbing hitam dan tumis sehingga rata dan masukkan gula, garam dan serbuk perasa.
- Bila nampak sedikit garing, masukkan bawang besar dan di hiris tadi dan boleh lah angkat.

* Sambal hitam sedap di makan bersama nasi putih, pulut ataupun 'cekodok' ^_^


Ni la rupanya belimbing hitam tu. Kalau nak beli belimbing yang telah direbus, 1 bekas jeli tu RM 5 hengget tau.Mahal sungguh sebab nak buatnya memang lama.. kena buang putik dia, basuh lagi, pastu kena rebus dalam tin minyak, guna dapur kayu, tabur garam kasar sket. Api pun tak bole kuat.. berjam- jam gak la nak siap..Kalu guna periuk cap boya pun abis tiris periuk ( ni Mida pernah buat..tu la yg tau tu).So selalunya aku 'copet' belimbing hitam ni dari dapur mak..hehehehe.
Taraaaaa..sambal hitam dah siap
Makan bersama pulut.. fuhhhh terangkat wok!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...