Tuesday, August 10, 2010

Melatih anak berpuasa

Alhamdulilah, sahur tadi baik-baik belaka. Cuma yang sedikit 'spoil'nya Mida terbangun pukul 5 pagi padahal alarm telah pun berbunyi pada pukul 4 pagi.. Wah, nyaris2 terbabas tadi. Tapi sempat lagi masak sup panas untuk family, sebab malam tadi sebelum tidur, segala bahan telah pun disediakan.

Bila datang bulan puasa ni, macam-macam kita fikir ( lebih kepada resepi agaknya ya). Bagi yang ada anak, risaunya jika anak-anak tidak mahu berpuasa, malu jika orang kata kita tidak pandai didik anak. Bagi Mida, sedari anak-anak berusia 2 tahun telah Mida sediakan mereka dengan suasana bersahur. Huh..kalau makan, memang makan macam betul-betul puasalah, tapi sebenarnya berbuka pada pukul 10 pagi :). Tapi tidak kisahlahkan asal mereka merasai berpuasa walaupun singkat.

Sebagai ibu bapa, jangan kita putus asa sekiranya anak-anak tidak berjaya habiskan puasa mereka. Tapi jangan pula terlampau manjakan mereka hingga kita sendiri tidak tergamak menyuruh mereka berpuasa. Sebenarnya asuhan dari awal lebih memudahkan mereka melatih diri mereka. Contohnya masa anak-anak Mida berusia 2 tahun, mereka memang bangun sahur bersama, tapi pukul 7 pagi akan merengek nak susu. Saya tetap bagi mereka minum susu tapi selewat-lewatnya hingga pukul 7 pagi sahaja. Selepas mereka di hantar ke rumah pengasuh, Mida akan maklumkan kepada pengasuh dan anak bahawa dia hanya boleh makan atau minum pada pukul 10 pagi. Alhamdulilah, cubaan hari pertama berjaya. Mida ulang perkara yang sama sehingga 10 hari yang pertama. Selepas itu Mida lajakkan masa berbuka mereka pada pukul 11.00 pagi. So, yang ini pun sama, Mida lakukan selama 10 hari.Kemudian 10 hari yang terakhir, mereka perlu berpuasa hingga pukul 12.00 tengahari. Itulah rutin mereka sehinggalah berumur 6 tahun bagi anak sulung dan anak kedua hingga 4 tahun. Untungnya ketika yang sulung berusia 7 tahun, dia sudah boleh puasa penuh sebanyak 20 hari ( yang sulung ni lelaki..manja mengada-ngada sikit!) dan si adik yang ketika itu berusia 4 tahun boleh berpuasa penuh 10 hari. Bagi Mida, ini pun sudah membahagiakan.

Namun begitu, dalam usaha mendisiplinkan mereka, Mida tetap pantau kesihatan mereka. Jika mereka benar2 lembik ( tengok pada bibir mereka jika terlampau kering tu akan nampak kesan putih2..),Mida akan benarkan mereka berbuka puasa lebih awal. Ye la dalam pada tu pun kita mana boleh pentingkan diri kan. Nanti mereka akan rasa ibadat puasa ini satu bebanan pula.

Hari ini hari pertama puasa untuk anak-anak Mida bagi tahun ini. Si adik yang berusia 5 tahun dan telah bersekolah tadika tadi mengaku " umi, orang dah tak puasa sebab cikgu cakap, sapa nak makan cekodok pegi kantin".So agak2 andalah, apa respon Mida ye :- Marah/ piat telinga dia/ relax...

Ok, respon Mida " Untuk hari ni sayanglah bila aqiss tak puasa..sbb ari ni ari pertama. Tapi tak pe, esok boleh puasa lagi. Kalau tak puasa....."
aqiss jawab " kena hukum"
Mida tanya dia balik " nak kena apa?"
Aqiss diam dan fikir ( agaknyalah ) " tak mau kena hukum.Nak puasalah, nanti boleh dapat duit raya, pastu umi jahitkan baju raya.." *_^

Luv
Mida

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...