Saturday, September 14, 2013

Budu +Tempoyak : Love Story.

Assalamualaikum.. Sekarang ni Mida berada di bumi Kelantan lagi, mendiami rumah agam milik mertua ( haishhhh rumah agam tu, hahaha berangan tak sudah ni ye ).Sebenarnya balik ni menghadiri kenduri anak saudara sebelah suami yang majlisnya berlangsung pada hari khamis yang lalu. Stori mori pasal kahwin dia, Mida akan buat entry lain la ye, tunggu siap majlis sambut menantu esok kat PCB.

 Entry hari ni pasal Budu dan Tempoyak.. sapa suka makan budu? Sapa suka makan tempoyak? hehehe apa pulak kaitan dengan love story ni..ecececece.. Sebenarnya budu dan tempoyak ni ada kena mengena dengan kisah Mida dan suami. Nak kate love story pon tak jugak. Saja perasan 'boh' tajuk yang gempak. hahaha. 

Asal Mida dari Pahang- Kampung Bukit Pampong, Ulu Dong Raub dan dibesarkan dan dapat pendidikan awal di Felda Putri Malu Jengka 13. Bila dah orang Pahang tu , kompem la amat suka kat tempoyak kan. Antara menu yang popular atau sinonim dengan tempoyak :



 1. Sambal ikan bilis goreng + tempoyak  
2. Sambal udang+ tempoyak + daun kunyit
 3. Pais ikan 
4. Gulai tempoyak patin/ ayam/ daging
5. Sambal tempoyak gesek  

Wahhh, sambil menaip nih dah meleleh air liur. Padahal tadi dah hantam gulai tempoyak rebung. 

 Asal suami pulak dari Kelantan- Kg. Pintu Besar, Sg. Keladi, Chetok Pasir Mas. Kalau orang kelantan tu sah sah lah budu itu pujaan hatinya hehehe.





Tapi la ni pujaan hati suami mesti lah i dan budu. Budu mesti ada di atas meja makan untuk setiap waktu makan. Lepastu kalau buat singgang ke, masak lemak ke atau kari ke mesti bubuh sikit budu. huhuhuhuhu.

 Sebenarnya sebelum kami kahwin, mak dan mak mertua , masing-masing ada pengharapan mereka sendiri. Macam mak Mida sendiri memang dia pesan kat anak-anak dia, jangan sesekali bercinta dan kahwin dengan orang kelantan. Mak mertua pulak, dia memang tak mau menantu 'orang luar', bagi dia orang luar ni jahat. Dah 12 tahun kahwin ni, acapkali terdengar dia pesan kat cucu-cucunya pulak pasal jangan kawin 'orang luar' ni.

 Masa kami berkawan pulak, boleh kate macam anjing dan kucing. Hari-hari ade je bahan nak di buat gaduh.
 Si Suami pernah berkata - " perempuan pendek macam awak ni, tak boleh dibuat isteri. Sebabnye nanti saya suka tujal-tujal kepala awak. Lepas tu sian kat awak pulak, kalau nak bercakap dengan saya kena asyik mendongakkan kepala"
 Kata saya pada suami- " Hamboiiiiii, ingat awak tu hensem beno, sampai saya teringin buat laki. Huh,saya mintak saya tidaklah berjodohan dengan awak yang kurus kering macam cicak kubing"

 Oleh sebab tu si suami penah paksa si Pejal untuk mengorat Mida. Huh sampai ati tau.Tapi Si Godek-godek ( Noor Azian Ab Hani ) dan Kak Desy asyik mengenenkan kami berdua aje. Termasuklah memaksa si suami menjadi couple Mida untuk makan malam terakhir batch kami di Kelab Golf Shah Alam. Huuu jahat sungguh budak berdua tu. Time tu la, rase jahat. Time ni kena ucap terima kasih la, sebab menemukan jodoh kami berdua. Ewahh.Tu la dulu celupar sangat, alih2 hat kurus tu jugaklah yang menggenggam tangan tok kadi dengan lafaz " aku terima nikahnya..."

 Bila dah kahwin pulak, menu atas meja mesti ade budu ( tapi selalu je Mida lupa, suami kena isi sendiri. keh..keh..nasib la).Lagi satu dia tak minat semua menu tempoyak yang Mida list kat atas tu. Masa mula-mula tu sedihnye, sebab kalau nak masak tp kita sorang je yang makan macam tak best la pulak.

 Walaupun kami jauh berbeza- dari asal usulnya, dari fizikalnye ( i pendek tetembom ye, dia tinggi dan mantain kurus kering cicak kubing ), dari makan kesukaan tapi dan hobi tapi kami saling melengkapi. Seumpama menu budu + tempoyak. Sapa kata budu tak boleh dimakan dengan tempoyakkan. sedap tau, kalau makan dengan nasi panas, ulam dan ikan kering. Tak toleh kiri kanan dah.

   

 Hari ini 14 September 2013 bermakna telah 12 tahun kami bersama dan dikelilingi dengan 3 permata yang indah. Sepanjang 12 tahun ini juga kami tidak pernah sepi dari rasa yang sama- sepi, resah, rindu, kasih, cinta, gembira, sedih, duka dan tangis..kerna kami bukan makhluk yang sempurna. Cumanya agar segala yang kami rasa dan kami kecapi ini akan berkekalan hingga akhir hayat kami. Ok, lah ini saje story mori kali ini.

 Bye, ~ Mida~ Awak Sayang Saya Tak?

Read more...

Saturday, September 7, 2013

Sombong

Salam Ahad untuk rakan-rakan.
Bestnye cuti ari ni sebab semalam sekolah ganti untuk Cuti Jerebu. Pulak2 arii ni ujan.. huiii sedapnya menguak lentang diri hehehe.

 Arini kita cerita pasal orang sombong la pulak. Kadang2 sebagai manusia biasa dan keja sebagai pencacai sahaja, kita selalu dikelilingi dengan sorang dua orang yang sombong kan. Sombong sebab dia punya keluarga yang kaya raya tahap jutawan la, sombong sebab dapat pasanagan berpangkat la, sombong sebab punya pasanagan yg hensem jelita la, sombong sebab dia yang berpangkat kat sesebuah organisasi la, dan banyak sebab lagi la dia nak sombong.. pastu bukan aje sombong, kata-katanya penuh dengan bicara riak dan maki-makian, suka memandang rendah kepada orang lain dan suka mengaibkan orang lain di khalayak ramai...



Rasulullah s.a.w telah mengingatkan tentang bahayanya bersifat sombong ini. Mengikut Abdullah bin Mas'ud r.a, Rasulullah s.a.w berkata " Tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sedikit sifat sombong"


Kemudian seseorang itu berkata " ( Ya Rasulullah )  sesungguhnya seseorang itu suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus "

Rasullullah s.a.w menjawab, " sesungguhnya Allah itu indah dan Dia menyukai keindahan ( dan yang dimaksudkan dengan) kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendah-rendahkan orang lain" ( Riwayat Muslim )

" Dan janganlah engkau memalingkan mukamu ( kerana memandang rendah ) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidah suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lalu membanggakan diri" ~ Surah Luqman, Ayat 18 ~

" ( Setelah itu ) dikatakan kepada mereka: Masuki pintu-pintu Neraka Jahannam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang yang sombong takbur ialah Neraka Jahannam " ~ Surah az-Zumar ,Ayat 72 ~

Dalam hadis lain daripa Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w berkata
" Mahukah aku beritahu kepada kamu tentang penghuni Syurga?"

Para sahabat menjawab : "Tentulah ( wahai Rasulullah ), lalu Beliau pun berkata :-
" ( Penghuni Syurga adalah ) orang yang lemah lagi direndahkan oleh orang lain, kalau dia bersumpah ( berdoa ) kepada Allah nescaya Allah kabulkan doanya. Mahukah aku beritahu kepada kamu tentang penghuni Neraka ?"

Para sahabat menjawab : "Tentulah ( wahai Rasulullah ), lalu Beliau pun berkata :-
" ( Penghuni Neraka adalah ) orang yang keras kepala, buat sesuka hati ( kasar ), lagi sombong perangainya."

so yang mana ade sikap sombong tu, buang2 kanlah. Kita bukan manusia sempurna.
Mida dulu pon ade kisah jugak.. masa tu bawak team form 3 ( program pasca PMR ) panjat gunung Stong kat Kelantan nu. Nak panjat gunung kena beli kasut mendaki, beg baru. So ade sorang cikgu tu si Mat Nasir ( tapi selalu mengaku M.Nasir ) tegurlah..

" Wuyoooooo, kak. Kasut baru deh. Ado gambar binte ( bintang ) kala meroh.. samo pulok denge sarung tange kak tu.. cak ( cap ) samo ko kak?

" comei ko? kasut baru nih. tengok ni, dok jale pon susoh, melekat2 jah kat tanoh. punyo hebat ter kasut baru"

sebenarnya x de niat pon nak berlagak atau riak.. saja balas kata2 dgn bergurau. Tp kalau org x biase mmg nampak riak pon.

Lepas sesi meriakkan diri tu kena panjat byk jugak la anak tangga sebelum menyeberangi sungai menggunakan jambatan gantung. Seelok aje sampai kat jambatan gantung tu sebelah tapak kasut tu tanggal.. huwaaaaaaa. kena mendaki guna kaki ayam.

ha, nampak tuhan bayo cash. Mulut gatal berbinasa, terus kaki kena jadi mangsa. Sakit woo mendaki guna 'kaki cap ayam ni'. Abang guider tu nama Zul, dia sian kat Mida, dia pon bagi selipar mendaki dia kat Mida dan dia mendaki tanpa kasut. Mekasih la bro, walau selipar dia saiz 9 dan kaki Mida saiz 4, hantam saja. Tak mau banyak bunyik dah.. kang kena lagi..huhuhu. Sampai kat Baha's Camp, Zul pon jahit lah kasut tuh. Alhamdulillah dapat pakai balik. Sib baik la si Zul tu mmg pandai jahit kasut dan buat beg mendaki. Ade kedai kat KB. Kalau dia x bwk peralatan jahit kasut tu mau pecah la  kaki ( kaki dia la kut, sbb i kan pakai selipar mendaki dia hehehehe, nakal x sudah.)

oklah ini aje perkongsian Mida tentang sombong.
Yang baik jadikan teladan, hat hudoh dibuat jangan.

Goodbye,
Mida in Love.

Read more...

Thursday, September 5, 2013

Kaunseling Kaunselor.

Salam sahabat2 semua. Hari ni nak bukak sikit le citer pasal yg sangat berkait rapat dengan kerjaya Mida sendiri.Kerja apa ye.. ermm hanya seorang Kaunselor Berdaftar dan bertugas di sebuah sekolah menengah sahaja.. ( sebab x mampu nak bukak behaviour clinic ). So bila bertugas di sekolah ni macam2 la ragamnya. Ada yang ingat keja kaunseling ni perlu menasihat budak2 nakal je. Sampai ade yang sinis kata " ala takat bagi nasihat, kami pon boleh". Tak pon ade yg cakap.."ala bestnyer jadi cikgu kaunseling, bukan ade kelas pon..datang sekolah goyang kaki aje"


Ok.. sebenarnya Kaunseling itu adalah suatu proses perhubungan menolong yang bersistematik berasaskan prinsip psikologi yang dilakukan oleh kaunselor profesional bagi menghasilkan perubahan, perkembangan dan penyesuaian peribadi klien dengan baik dan menyeluruh secara sukarela berlandaskan etika kaunseling.

Objektif Kaunseling. 
 1. Menolong menganalisa keadaan, sikap,pandangan dan kelakuan yang menghalang klien bekerja dengan berkesan. 
2. Menolong klien untuk menyesuaikan diri dalam situasi dan menyelesaikan masalah.
 3. Menolong klien menyelesaikan masalah/ isu. 

Tujuan Sesi Kaunseling.
1. Memberi maklumat. 
2. Celik Akal 
3. Memberi Sokongan 
4. Penyelesaian Konflik.
 5. Membuat Keputusan. 

Paling penting, Kaunselor TIDAK BOLEH :- 
 1. Mendedahkan isu sesi kaunseling dengan orang lain. Ini di kira sebagai melanggar ETIKA KERAHSIAAN.( Bagi kes jenayah baru boleh rujuk dengan pentadbir DENGAN PERSETUJUAN KLIEN- perkara ini perlu dijelaskan masa mula2 sesi kaunseling diadakan ). 
2. Kaunselor banyak cakap dari sesi luah rasa dari klien. 
3. Klien buat tazkirah / nasihat. Ini dikira sebagai communication block oleh klien. Sian dia kan.. nak luah rase, kita pulak yg over.. tu yg klien x sempat abis cerita semua permasalahan atau isu yg di pendam. Kalau kaunselor buat benda ni, mmg dia jenis PERASAN BAGUS.hahahaha. 
4. Buat keputusan untuk Klien. Oh..pleas..no..no..no ye. Kita bagi klien celik akal dulu. Minta dia buat beberapa alternatif. Lepas klien senaraikan alternatif pilihannya, kita bagi baik buruk sesambil suh dia pikir hingga klien decide sendiri keputusan dia. Kalau kaunselor yg buat keputusan, lepas tu klien buat dan hinggalah suatu hari nanti dia rasa keputusan yang kita buat untuk dia tu salah, sampai ke sudah dia maki kita tau. Huuuu x kuase hidup dalam makian orang nih. 

 Kaunselor tu pulak saper?Sape lagi..orang yang bertanggungjawab menjalankan sesi kaunseling le, yang penting mmg ade iktiraf dalam bidang kaunseling sama ada mempunyai diploma/degree/master/phd dlm Bimbingan dan Kaunseling dan paling bagus Berdaftar Perakuan Amalan dengan Lembaga Kaunselor...dapat tittle CR you. hehehe i sudah, thn 2008 dah buat. La ni lagi perit la sebab sapa nak buat Perakuan Amalan kena attend kursus dulu baru diinterview..huhuhu masak beb. Apa pun untuk masa depan elok la dapatkan perakuan tu ye. Senang kalau ade kes2 berat. Budak2 sekarang ni..... ( sambung le sendiri ). Ok.. itu aje, sebagai bahan supper malam ni. 

 Gudn8..huargggggh. Ngantuk sudah. 
 LIFE WIF MORE LOVE ^~^ 
Mida.

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...