click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, September 5, 2013

Kaunseling Kaunselor.

Salam sahabat2 semua. Hari ni nak bukak sikit le citer pasal yg sangat berkait rapat dengan kerjaya Mida sendiri.Kerja apa ye.. ermm hanya seorang Kaunselor Berdaftar dan bertugas di sebuah sekolah menengah sahaja.. ( sebab x mampu nak bukak behaviour clinic ). So bila bertugas di sekolah ni macam2 la ragamnya. Ada yang ingat keja kaunseling ni perlu menasihat budak2 nakal je. Sampai ade yang sinis kata " ala takat bagi nasihat, kami pon boleh". Tak pon ade yg cakap.."ala bestnyer jadi cikgu kaunseling, bukan ade kelas pon..datang sekolah goyang kaki aje"



Ok.. sebenarnya Kaunseling itu adalah suatu proses perhubungan menolong yang bersistematik berasaskan prinsip psikologi yang dilakukan oleh kaunselor profesional bagi menghasilkan perubahan, perkembangan dan penyesuaian peribadi klien dengan baik dan menyeluruh secara sukarela berlandaskan etika kaunseling.

Objektif Kaunseling. 
 1. Menolong menganalisa keadaan, sikap,pandangan dan kelakuan yang menghalang klien bekerja dengan berkesan. 
2. Menolong klien untuk menyesuaikan diri dalam situasi dan menyelesaikan masalah.
 3. Menolong klien menyelesaikan masalah/ isu. 

Tujuan Sesi Kaunseling.
1. Memberi maklumat. 
2. Celik Akal 
3. Memberi Sokongan 
4. Penyelesaian Konflik.
 5. Membuat Keputusan. 

Paling penting, Kaunselor TIDAK BOLEH :- 
 1. Mendedahkan isu sesi kaunseling dengan orang lain. Ini di kira sebagai melanggar ETIKA KERAHSIAAN.( Bagi kes jenayah baru boleh rujuk dengan pentadbir DENGAN PERSETUJUAN KLIEN- perkara ini perlu dijelaskan masa mula2 sesi kaunseling diadakan ). 
2. Kaunselor banyak cakap dari sesi luah rasa dari klien. 
3. Klien buat tazkirah / nasihat. Ini dikira sebagai communication block oleh klien. Sian dia kan.. nak luah rase, kita pulak yg over.. tu yg klien x sempat abis cerita semua permasalahan atau isu yg di pendam. Kalau kaunselor buat benda ni, mmg dia jenis PERASAN BAGUS.hahahaha. 
4. Buat keputusan untuk Klien. Oh..pleas..no..no..no ye. Kita bagi klien celik akal dulu. Minta dia buat beberapa alternatif. Lepas klien senaraikan alternatif pilihannya, kita bagi baik buruk sesambil suh dia pikir hingga klien decide sendiri keputusan dia. Kalau kaunselor yg buat keputusan, lepas tu klien buat dan hinggalah suatu hari nanti dia rasa keputusan yang kita buat untuk dia tu salah, sampai ke sudah dia maki kita tau. Huuuu x kuase hidup dalam makian orang nih. 

 Kaunselor tu pulak saper?Sape lagi..orang yang bertanggungjawab menjalankan sesi kaunseling le, yang penting mmg ade iktiraf dalam bidang kaunseling sama ada mempunyai diploma/degree/master/phd dlm Bimbingan dan Kaunseling dan paling bagus Berdaftar Perakuan Amalan dengan Lembaga Kaunselor...dapat tittle CR you. hehehe i sudah, thn 2008 dah buat. La ni lagi perit la sebab sapa nak buat Perakuan Amalan kena attend kursus dulu baru diinterview..huhuhu masak beb. Apa pun untuk masa depan elok la dapatkan perakuan tu ye. Senang kalau ade kes2 berat. Budak2 sekarang ni..... ( sambung le sendiri ). Ok.. itu aje, sebagai bahan supper malam ni. 

 Gudn8..huargggggh. Ngantuk sudah. 
 LIFE WIF MORE LOVE ^~^ 
Mida.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...