Saturday, September 18, 2010

Produk Yang Membahayakan Kesihatan.

Sebagai seorang wanita, Mida juga seperti adanya wanita yang lain suka pada kecantikan. Tapi dalam ralit kita mencari produk kecantikan kita juga kena berhati-hati kerana ada syarikat produk tersebut tidak mementingkan kualiti kita tetapi keuntungan mereka sahaja.

Semalam dalam Metro, seorang wanita berhabisan sebanyak RM 4k untuk cantik..last2 abis kulit dia terbakar. Mau nangis seh..

Ok ni ade senarai produk yang akan membawa kemudaratan kepada kita. Tengok2 la..dan ambil tahu. Bukan sahaja sebagai peringatan kepada kaum wanita, kaum lelaki pun sama.Sebab kecantikan untuk semua jantina.

Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan

Produk pelangsing badan berdaftar ada sibutramine:
Kintop
Body Beaus
BMI-9 Xylimming Capsule
Senna Plus Capsule

Produk tidak berdaftar mengandungi sibutramine:
Lami

Produk berasaskan makanan mengandungi sibutramine:
Obexlim
Slimax Coffee
Beaute Fit Body Contour
Body Trimz

Produk tradisional berdaftar yang mengandungi steroid:
357 Nasal Spray

Produk tradisional tak berdaftar mengandungi steroid:
Makjun Taufiq Dua Istimewa
Majun Dua Istimewa
Ginseng Jin Fui Wan
Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
Makjun Syafiq 3 Istimewa
Reepo

Produk berasas makanan yang mengandungi steroid: 
Air Ikan Haruan

Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
Eriesya Spa Beauty Cream
Atika Beauty Renewal Cream
Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
Ratna Sari Whitening Night Cream
Tia Amelia Krim Jeragat
Chantique Whitening Night Cream
RZAC White Pearl Cream
Nuriz Day and Night Cream
Elite Rias Er Cream
R&Z Whitening Night Cream
Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
Pigmentation Recovery Complex
Zara Rejuvenation Cream
Natasya Krim Herba Gold
De Putih Night Cream

Produk tradisional berdaftar ada antihistamine
Eng Leong Cordyceps Chuanbei Plus Cough Pill

Produk tidak berdaftar mengandungi antihistamine
Pil Zhen Zhu Bai Fong Wan
Qian Tong Dan
Raja Ubat Resdung
Coral Plus UA 350MG



So, ada tak produk yang korang guna dalam list ni???? Aduhhh dulu Mida ada guna Raja ubat Resdung tu..2-3 tahun lepas punya ceritalah. Sebab Mida ni ade alergic. Abis tangan melelas/luka jika membasuh baju dan pinggan. So bila makan ubat tu kira tangan idak le rase panas dan gatal-gatal. Tapi lama-kelamaan, produk tu sudah tak di pasarkan dah di sini. So stop la makan. tapi apa yang di maksudkan dengan Antihistamine? yang Mida tau ia berfungsi sebagai pencegah alahan. So banayk la yang digunakan dalam ubat-ubat alergic, selsema dan asma. Tapi kesan jangka panjang atau pengambilan berlebihan tak tahu la pula. Selalunya ubat selsema dan alergic membuatkan Mida mengantuk.. tu je. Lain2 ntah la pula kan.


Love,
^_^ Mida.





Read more...

Friday, September 17, 2010

Perkembangan Kanak-kanak Mengikut Freud.

Sigmund Freud ( 1856-1939) adalah seorang doktor perubatan yang banyak menumpukan perhatian kepada permaslahan gangguan emosi manusia. Beliau mengemukakan Teori Personaliti yang menerangkan bagaimana individu melalui pelbagai tahap semasa kanak-kanak dan remaja yang membentuk siapa dia semasa dewasa. Freud menggunakan istilah psikoseksual untuk merujuk kepada 5 tahap dalam perkembangan personaliti.

1.Peringkat Oral ( lahir hingga 12 atau 18 bulan )
- Keseronokan datang dari mulut. Bayi mendapat keseronokan daripada aktiviti menghisap ( hisap susu atau jari ). Malah kita juga selalu nampak bahawa bayi suka memasukkan sesuatu objek ke mulut tanpa mengira ianya boleh di makan atau tidak. kalau orang kampung kata suka mengutip. Ye la pantang menjulur ke sana kemari ( bawah kerusi la..bawah katil la..bawah meja la..huhuhu letih mengejornya.)ada sahaja yang diorang kutip dan masuk ke mulut. Sebab tu masa ni orang-orang tua kita selalu pesan supaya jangan ada benda tajam atau kekotoran. Takut bayi kita tersalah makan..nanti membahayakan kesihatan mereka pula. Malah dalam islam juga mengesyorkan agar tempoh menyusu bermula sejak lahir hinggalah ke usia 2 tahun. Gamaknya supaya bayi kita mendapat kepuasan yang optimum ye.. Lagi satu, kalau kita sedarlah, time ni bayi kita suka no menggigit. Sehingga membuatkan kita pun nak gigit dia balik..hahahaha lawak ja.

2.Peringkat Anal ( 12@18 bulan hingga 3 tahun )
-  Di peringkat ini keseronokan datang dari dubur. Kanak-kanak mendapat kepuasan kerana dapat mengawal pembungan najis. Kanak-kanak sedar tentang keperluan tersebut malah boleh menyatakan kehendak mereka dengan bahasa. Jadi pada waktu ini memamg amat sesuai sekali bagi ibu dan bapa melatih anak pergi ke tandas. Ada yang bilang, 'alah anak saya kecil lagi..nanti bila dah besar..pandailah diorang sendiri' atau ada yang cakap ' malas lah..nanti rumah kotor..terkucil sana, terkucil sini'. Jangan macam tu, jika kita melatih mereka dari awal, kita dapat lihat kurangnya kebergantungan mereka kepada kita dan mereka sedikit-sedikit memahami alam mereka dengan berdikari. Menjadi ibu dan bapa memang tak boleh malas.Sekiranya kita sekat akan perkembangan mereka masa ini, bila besar nanti ia akan mengganggu perkembangan personaliti mereka- cth sentiasa bergantung, takut buat keputusan, perlukan sokongan dalam tindakan dll.

Alhamdullilah kedua-dua anak Mida, Mida memang latih dari awal. Ye la info ni memamg Mida dapat masa belajar Kaunseling Keluarga.So dah tau kalau tak amal rugi pula kan. Anak yang sulung tidak bergantung pada pampers pada usia 2 tahun dan adiknya pada usia 1 tahun 7 bulan..hehehe jimat duit. Memang pada awalnya teramatla susah. Malam-malam kena kejutkan 2-3 kali ke tandas, siang pantang lepa ( lalai) diorang terkucil sana sini juga. Tapi walaupun penat, memang kena buat juga.So kena beringat. Lepas minum susu, dalam setengah jam kemudian pujuk pergi tandas. Untuk buang air besar, siap beli toilet kanak-kanak cam itik tu. Ajak la dia 'uk uk' dalam tu sesambil bawa itik tu keliling dalam toilet. Percayalah penatnya melatih dalam minggu pertama. Lepas tu memang ada sikit-sikit peningkatan dalam tingkahlaku mereka.

3. Peringkat Falik ( 3 hingga 5 @ 6 tahun )
- Kanak-kanak menyedari dan tertarik dengan organ-organ jantina yang membezakan antara lelaki dan perempuan.Malah mendapat keseronokan dari aktiviti memanipulasi organ-organ berkenaan. Time ni la anak-anak kita yang berbeza jantina akan pelik tengok jantina mereka yang tak sama.  Kanak-kanak perempuan akan mengikut tingkahlaku ibu kerana mahu bersaing dengan ibu dalam mengambil perhatian ayah, ini di gelar Electra Complex dan kanak-kanak lelaki cuba menyaingi bapa dalam mendapat perhatian ibu dan ini di gelar sebagai Oedipus Complex. Time ni juga bagi anak perempuan dah sibuk tunjuk skill guna make up ibunya dan anak lelaki sibuk dengan rambut pacak mereka.Kalau zaman kita dahulu, waktu ni la masing-masing tunjuk skill main pondok-pondok dan berlakon jadi ibu dan ayah. Ingatkan *_*.

4. Peringkat Latensi ( 5@6 tahun hingga 11 tahun )
- Kanak-kanak perempuan akan mengindentifikasikan dirinya dengan emak dan kanak-kanak lelaki dengan bapa. Naluri seksual kurang memainkan peranan kerana waktu ini mereka sibuk dengan aktiviti mempelajari kemahiran baru secara formal seperti membaca, mengira dan menulis.

5.Peringkat Genital ( baligh dan ke atas )
- Remaja mengalami kematangan seksual dan mula tertarik dengan rakan-rakan yang berlainan jantina. Haa waktu ni la sibuk cari abang angkat, kakak angkat dan adik angkat.. lepas-lepas tu mula usha untuk cari awek2 la pula.

Love,
^_^ Mida

p/s jangan jemu menjadi ibu dan ayah kepada zuriat2 kita.

Read more...

Perkembangan Pra Lahir Mengikut Bulan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.
Huiiii lamanya tak update blog ni. Sibuk nak buat persiapan raya dan nak beraya. So amacam semua? Seronok beraya dan cuti raya. Lepas ni mau gasaklah dengan kerja2 yang menimbunkan.

Ok..topik ari ni,Mida share tentang perkembangan peringkat pra lahir mengikut bulan.Apatu? perkembangan siapa?Ok..perkembangan bayi di dalam perut kita atau wife kita. Jom tengok gambar di bawah ek..


Bulan 1
- Anggaran saiz adalah 1 cm.
- Tika ini jantung,otak dan paru-paru mula membentuk.
-Pada hari ke 18-25, jantung mulai berdegup/berdenyut.
-Pada akhir bulan, embrio adalah 10,000 kali lebih besar dari saiz persenyawaan berlaku.

Bulan 2
- Anggaran saiz 2.5 cm
- Muncul permulaan tubuh secara keseluruhan.
- Saiz kepala adalah separuh panjang badan.
-Otak,kulit, tangan,kaki, organ muka dan ciri-ciri wajah mula terbentuk.
- Malah otak boleh berfungsi memberi signal kepada organ-organ lain.

Bulan 3
- Anggaran saiz 7.5cm
- Berat badan lebih kurang  0.45g
-Saiz kepala 1/3 saiz badan.
- Bola buka dan tutup mulut, menguap, menelan,buanng air dan mengahadam.
- Mata masih lagi tertutup.
-Janin mula bergerak: pusing kepala, menendang,menggerakkan tangan.
- Organ jantina terbentuk dan mungkin boleh di kenalpasti jantinanya.

Bulan 4
- Membesar dengan cepat.
- Saiz pada akhir bulan 4 dianggarkan 20-25 cm dan berat 0.17kg.
- saiz kepala 1/4 panjang badan.
- Mula terbentuk alis dan bulu mata.
- Kuku-kuku lembut juga mula tumbuh pada jari kaki dan tangan.
- saat ini perut ibu umpama belon kerana air-air ketuban mulai ada.

Bulan 5
- Anggaran saiz 30 cm dan berat 0.25kg
- Denyutan jantung boleh di dengari melalui stetiskop.
- Aktif menendang,bergerak dan terkedu.

Bulan 6
- Anggaran saiz 35 cm
- Berat badan 0.67 kg
- Kadar pertumbuhan akan menurun.
-Telinga boleh mendengar sebarang muzik atau bicara., menangis,menghisap ibu jari dan menggenggam tangan.
- Tulang mulai mengeras.

Bulan 7
- Kepala semakin membesar
- Berat badan 1.5 kg
Bebas menggerakkan tangan dan kaki, menangis, menelan dan menghisap jari.

Bulan 8
- Panjang 41 cm
- Berat 1.8 kg.
-Rambut semakin panjang, mata boleh buka dan tutup/berkelip-kelip
- semua tulang lengkap tetapi lembut.
-Ruang bergerak semakin terhad. Dan ada janin yang telah menghadap muka ke bawah.

Bulan 9
- Saiz badan 50 cm dan berat badan boleh mencapai 2.5kg -3.5 kg.
Kulit menjadi licin dan tumbesaran akan terhenti seminggu sebelum kelahiran.

Ok..ni saja bahan dari Mida.
Lenkali kita bicara lagi.

Love,
^_^ Mida.


Read more...

Friday, September 3, 2010

Baju Kurung Pesak Gantung & Sulaman Manik Aqiss

Petang ni dok sorang2, sebab anak-anak dah balik umah wan dia kat Putri Malu. So ada masa ni, sibuk la menyiapkan sulaman manik untuk baju Aqiss. Semalam pun dia dah pesan.." umi, jait senonoh sikit tau.." Amboiii, mak aii ayat dia...


Untuk baju raya Aqiss tahun ni, Mida buatkan baju kurung pesak gantung kat dia dan tangan tu di jahit dengan benang getah, biar nampak ropol2 sikit. Walaupun asalnya nak buat baju kurung moden dan kain belah..haippppp abah si Aqiss tak bagi, *_* so ubahlah jadi kurung pesak gantung. 

Aqiss sebenarnya tak sabar nak bawa baju ni kat umah wan dia, tapi pas balik sekolah tadi terus hantar diorang dan sulaman manik belum siap sepenuhnya..kalau tak tu mesti nak tayang kat wan dan nak bagi wan dia jeles..heh..heh..heh..

Untuk Sulaman manik, Mida pilih hanya sulam di leher saja, lengan malas nak buat sebab dah ropol2 tu kan. Coraknya pulak bunga separuh, dan hanya ada sekuntum bunga penuh. Yang paling penting maniknya mesti guna warna PINK. Nak tau si Aqiss ni memang minat PINK. Bagi dia warna lain tak cantik. Macam-macam lah puteri seorang ni. DEMAND! Tapi syukur juga sebab tahun ni pertama kali kami sekeluarga  boleh bergaya dengan warna coklat.. itupun bunganya perlu ada PINK tau. Kalau tak ,Aqiss tak mau. Sebelum2 ni memang tak dapat nak buat tema warna sebab Aqiss dan Ijatt punya pilihan yang berbeza.


Baju Kurung Pesak Gantung  Aqiss


Sulaman Manik corak bunga separuh..


Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...