Saturday, September 18, 2010

Produk Yang Membahayakan Kesihatan.

Sebagai seorang wanita, Mida juga seperti adanya wanita yang lain suka pada kecantikan. Tapi dalam ralit kita mencari produk kecantikan kita juga kena berhati-hati kerana ada syarikat produk tersebut tidak mementingkan kualiti kita tetapi keuntungan mereka sahaja.

Semalam dalam Metro, seorang wanita berhabisan sebanyak RM 4k untuk cantik..last2 abis kulit dia terbakar. Mau nangis seh..

Ok ni ade senarai produk yang akan membawa kemudaratan kepada kita. Tengok2 la..dan ambil tahu. Bukan sahaja sebagai peringatan kepada kaum wanita, kaum lelaki pun sama.Sebab kecantikan untuk semua jantina.

Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan

Produk pelangsing badan berdaftar ada sibutramine:
Kintop
Body Beaus
BMI-9 Xylimming Capsule
Senna Plus Capsule

Produk tidak berdaftar mengandungi sibutramine:
Lami

Produk berasaskan makanan mengandungi sibutramine:
Obexlim
Slimax Coffee
Beaute Fit Body Contour
Body Trimz

Produk tradisional berdaftar yang mengandungi steroid:
357 Nasal Spray

Produk tradisional tak berdaftar mengandungi steroid:
Makjun Taufiq Dua Istimewa
Majun Dua Istimewa
Ginseng Jin Fui Wan
Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
Makjun Syafiq 3 Istimewa
Reepo

Produk berasas makanan yang mengandungi steroid: 
Air Ikan Haruan

Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
Eriesya Spa Beauty Cream
Atika Beauty Renewal Cream
Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
Ratna Sari Whitening Night Cream
Tia Amelia Krim Jeragat
Chantique Whitening Night Cream
RZAC White Pearl Cream
Nuriz Day and Night Cream
Elite Rias Er Cream
R&Z Whitening Night Cream
Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
Pigmentation Recovery Complex
Zara Rejuvenation Cream
Natasya Krim Herba Gold
De Putih Night Cream

Produk tradisional berdaftar ada antihistamine
Eng Leong Cordyceps Chuanbei Plus Cough Pill

Produk tidak berdaftar mengandungi antihistamine
Pil Zhen Zhu Bai Fong Wan
Qian Tong Dan
Raja Ubat Resdung
Coral Plus UA 350MG



So, ada tak produk yang korang guna dalam list ni???? Aduhhh dulu Mida ada guna Raja ubat Resdung tu..2-3 tahun lepas punya ceritalah. Sebab Mida ni ade alergic. Abis tangan melelas/luka jika membasuh baju dan pinggan. So bila makan ubat tu kira tangan idak le rase panas dan gatal-gatal. Tapi lama-kelamaan, produk tu sudah tak di pasarkan dah di sini. So stop la makan. tapi apa yang di maksudkan dengan Antihistamine? yang Mida tau ia berfungsi sebagai pencegah alahan. So banayk la yang digunakan dalam ubat-ubat alergic, selsema dan asma. Tapi kesan jangka panjang atau pengambilan berlebihan tak tahu la pula. Selalunya ubat selsema dan alergic membuatkan Mida mengantuk.. tu je. Lain2 ntah la pula kan.


Love,
^_^ Mida.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...