Thursday, August 19, 2010

Puding Caramel

Teringin nak makan puding karamel yang sejuk...pergh mesti dingin kan masuk lam tekak. Best..best..best. Sebenarnya sejarah Mida buat puding karamel ni sebab makan kat umah Fie Mahmod, member masa zaman sekolah dulu, dak Jengka 9. Masa tu Mida form 3, saja dok pi lepak2 umah dia. So mak Fie dengan baik atinya buat la puding karamel ni dengan penuh cara paling cekap dan cepat. Nak tau camana mak dia buat, buh gula lam kuali, perangatkan sampai perang, dah perang, kecilkan api pastu buh susu cair, campai telur dan kacau2 lam kuali tu. dah mesra terus tutup kuali dengan tudung periuk yang beso..Start dari situ,Mida jatuh hati beno dengan keenakkannya. So korek2 la ngan mak Fie cara membuatnya dengan kaedah yang betul. Soo ni la resepinya..tadaaaaa selamatt mencuba. Senang banget sehhhhh.

Bahan
gula pasir
1 tin susu cair carnation
telur 2 biji
perasa vanila/ strawberry.
sedikit air

Cara buat
- ambil kira-kira 2 sudu gula dan masukkan ke dalam periuk kecil. Masukkan sedikitt air. hangatkan di atas api yang sederhana. Kacau sehingga kekuningan. Dah siap tu terus masukkan gula yang masih panas dan cair ini ke dalam loyang. Ratakan dan biarkan ia sejuk.
- Ambil bekas yang lain: Masukkan 1 tin susu cair + gula 4 sudu dan perasa. semalam Mida guna perasa strawberry ( sbb Mida mmg suka beno ngan perasa strawberry ).Kacau/kocakkan/ godekan hingga adunan mesra.
- Masukkan adunan tersebut ke dalam loyang yang ada gula hangus tadi.
-pastu kukuskan kira-kira 30 minit, atau sehingga anda cucuk adunan tadi dengan garfu dan tidak melekat.
-Angkat dan sejukkan.Pastu masukkan dalam fridge.
- Bila dah betul2 sejuk, boleh la makan. Boleh juga anda curahkan sos strawberry di atasnya...


ok inilah hasilnya. Tapi tengok la tu, masa nak telangkupkan puding, mata dok pandang tv.. alih2 senget kedudukannya... ^_^
 * ada juga orang lain suka letak banyak telur. Terpulang pada anda..ada yang letak 4-8 biji. Tapi saya suka buh 2 biji je..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...