click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, July 31, 2011

Amalan Berpantang

Salam ramadhan..
Syukur alhamdulilah ramadhan kali ni saya dah pun melepasi zon berpantang bersalinkan anak yang ketiga. Yahoooo seronotnya.

Sebenarnya, setiap kali saya bersalin, en.suami lah yang sibuk menjaga saya..maka untuk kali ini lagilah teruk dia bersilat.Mana nak jaga saya, nak siapkan anak-anak ke sekolah, nak kemas rumah, masak2 dsb.

Kesian juga tengok dia yang tak menang tangan. Jadi ada masa juga saya meringankan tangan membantu membuat kerja rumah. Tak boleh dah manja2 macam bersalin waktu dolu-dolu.



Walaupun hanya dia yang menjaga saya, jangan fikir saya boleh skip berpantang. Menu saya setiap hari hanya nasi putih dengan ikan bakar atau ikan kering sahaja.Sayur pulak sawi masak air. Menu petang biskut kering cap ping pong.Huhuhuhu perit juga rasa.

Ada sekali tu masa hari ke  20  bersalin, mak mertua datang dan masakkan singgang daging..perghhh pehpalihhh sedapnya. Tapi cik suami jeling2 sbb dia takut langgar pantang.Saya apalagi, pantang di sua menu sedap sikit baru sedap makan .Hihihi

Tapi berkat berpantang dan menyusukan anak, pada bulan pertama saya dah hilang 7kg berat badan..Syukeeenya.

Harap2 bulan2 akan datang, berat badan makin turunlah sebab salah satu kebaikan buat penyusuan ibu dapat menurunkan berat badan.

ni gambo masa menanti hari nak bersalin..hihihi pose syok sindiri :)

Bile post gambar ni tingat masa lam hospital.Doktor cakap " tinggi awak 146cm? Perut awak ni beso.. ni mesti baby dlm kandungan berat 3.4 kg.Sy mesti hantar report ni.."

Eleh..padahal rekod lama dulu2, buku ngandung dok tulis 144cm, x da pa pun.Kecoh betul doc tu, last baby lahir just 2.8kg saja.

Bye,
Mida.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...