Monday, February 4, 2013

Nilai Sebuah Lukisan Buat Seorang Lelaki Tua

Assalamualaikum. Lamanye x jenguk blog ni..naik berkulat dah kot :p Buat makluman teman/ rakan dan sahabat semua, tahun ni pada 3 Jan 2013 Mida di transferkan ke SMK Sultan Abu Bakar yang terletak di Jalan Beserah, Kuantan. Sekolah ni popular dengan panggilan SABS yang bermaksud Sultan Abu Bakar School.So citer kite pada hari ini adalah kejadian pagi tadi yang berlaku di SABS ni lah ye. Kisah seorang pak cik tua yang datang ke sekolah dengan hajat nak menjual beberapa hasil lukisan. Pagi tadi dalam pukul 9.00 pagi, Mida dan sorang lagi kakak kaunselor tu pegi jalan2 cari makan kat kantin SABS. Lepas kenyang mencekik sepinggan nasi minyak bersama xtra ayam, tiba la masanya sambung keja balik kat UBK. So masa dlm perjalanan nak pi UBK, terserempak la ngan 2 orang guru praktikal dan Shan yang bawa seorang pak cik tua ke kantin sekolah. Tengok pak cik tu terketar-ketar nak jalan. Ada laluan yg rendah sikit, mesti pakcik tu cakap " tolong ye nak, pak cik takut jatuh.' Shan pun datang kat pak cik tu pimpin tangannya. Guru praktikal tu pulak tolong bawakkan beg dan beberapa hasil lukisan. Bila dah sampai kat kantin tu, acapkali pak cik tu mintak tolong panggilkan beberapa orang guru supaya datang tengok lukisan2 yang di bawanya.Masa di kantin tu, pak cik tu pon kongsi la cerita bahawa dia datang jual lukisan2 tu semua sebab nak dapatkan duit bagi menampung perbelanjaan pembedahan ligamen lututnya. Patutla tadi jalan pun tak larat. Tengok rupa pak cik tu, Mida anggarkan dia nak masuk umur 70. Tua sangat, jalan pon tak tegak dah. Dia menambah bahawa dia hanya duduk seorang di Kuantan ni sebab tiada anak. Waaaa, rase nak nangis..nak nangis.. iskk tak boley lama-lama, kang bajir lagi SABS nih. Nak di jadikan cerita kakak kaunselor iaitu Kak Che Siti Amzan Ismail pun beli la sekeping oil painting pakcik tu yang besonye 1mX1m dengan harga RM75 sahaja. Kak tu cerita masa dia di sekolah SMART memang pak cik tu selalu datang jual lukisan dia tu. Bayangkanlah sekeping lukisan dijual dengan harga RM75, dan anggarkanlah pak cik tu perlu jual berapa keping dan perlukan berapa tahun nak kumpul 13-15k untuk buat pembedahan lingamen lutut dia tu. Allahuakbar. Betapa la kuat semangat pak cik tu berusaha untuk kelangsungan hidup dia yang keseorangan dan sedang sakit. Moga Allah berikan kekuatan dan kesihatan yang baik kepada pak cik itu. Malah didoakan juga murahkanlah rezekinya. Walaupun kudrat terbatas, dia tidak meminta2 begitu sahaja untuk dapatkan wang. Okeh la ini sahaja perkongsian bicara Mida di awal tahun ini. Mida pon tadi tak pasti juga sama ada lukisan pak cik tu habis terjual atau tidak. Malah tidak bertanya juga lukisan itu karya dia atau bukan. Tapi signature yang ade kat setiap lukisan tu sama le pulok. Mungkin le kot tu hasil karya dia. Oh ye lupa nak kabo pasai pe pak cik tu tak de anak.. sebabnya pak cik tu pernah kawin tapi jodohnya tak panjang. Dia bercerai dengan isteri dan tiada anak. Lepas bercerai tu dia terus solo hingga le ni. Bye.. ^________^ Mida.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...