click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, September 14, 2013

Budu +Tempoyak : Love Story.

Assalamualaikum.. Sekarang ni Mida berada di bumi Kelantan lagi, mendiami rumah agam milik mertua ( haishhhh rumah agam tu, hahaha berangan tak sudah ni ye ).Sebenarnya balik ni menghadiri kenduri anak saudara sebelah suami yang majlisnya berlangsung pada hari khamis yang lalu. Stori mori pasal kahwin dia, Mida akan buat entry lain la ye, tunggu siap majlis sambut menantu esok kat PCB.

 Entry hari ni pasal Budu dan Tempoyak.. sapa suka makan budu? Sapa suka makan tempoyak? hehehe apa pulak kaitan dengan love story ni..ecececece.. Sebenarnya budu dan tempoyak ni ada kena mengena dengan kisah Mida dan suami. Nak kate love story pon tak jugak. Saja perasan 'boh' tajuk yang gempak. hahaha. 

Asal Mida dari Pahang- Kampung Bukit Pampong, Ulu Dong Raub dan dibesarkan dan dapat pendidikan awal di Felda Putri Malu Jengka 13. Bila dah orang Pahang tu , kompem la amat suka kat tempoyak kan. Antara menu yang popular atau sinonim dengan tempoyak :



 1. Sambal ikan bilis goreng + tempoyak  
2. Sambal udang+ tempoyak + daun kunyit
 3. Pais ikan 
4. Gulai tempoyak patin/ ayam/ daging
5. Sambal tempoyak gesek  

Wahhh, sambil menaip nih dah meleleh air liur. Padahal tadi dah hantam gulai tempoyak rebung. 

 Asal suami pulak dari Kelantan- Kg. Pintu Besar, Sg. Keladi, Chetok Pasir Mas. Kalau orang kelantan tu sah sah lah budu itu pujaan hatinya hehehe.





Tapi la ni pujaan hati suami mesti lah i dan budu. Budu mesti ada di atas meja makan untuk setiap waktu makan. Lepastu kalau buat singgang ke, masak lemak ke atau kari ke mesti bubuh sikit budu. huhuhuhuhu.

 Sebenarnya sebelum kami kahwin, mak dan mak mertua , masing-masing ada pengharapan mereka sendiri. Macam mak Mida sendiri memang dia pesan kat anak-anak dia, jangan sesekali bercinta dan kahwin dengan orang kelantan. Mak mertua pulak, dia memang tak mau menantu 'orang luar', bagi dia orang luar ni jahat. Dah 12 tahun kahwin ni, acapkali terdengar dia pesan kat cucu-cucunya pulak pasal jangan kawin 'orang luar' ni.

 Masa kami berkawan pulak, boleh kate macam anjing dan kucing. Hari-hari ade je bahan nak di buat gaduh.
 Si Suami pernah berkata - " perempuan pendek macam awak ni, tak boleh dibuat isteri. Sebabnye nanti saya suka tujal-tujal kepala awak. Lepas tu sian kat awak pulak, kalau nak bercakap dengan saya kena asyik mendongakkan kepala"
 Kata saya pada suami- " Hamboiiiiii, ingat awak tu hensem beno, sampai saya teringin buat laki. Huh,saya mintak saya tidaklah berjodohan dengan awak yang kurus kering macam cicak kubing"

 Oleh sebab tu si suami penah paksa si Pejal untuk mengorat Mida. Huh sampai ati tau.Tapi Si Godek-godek ( Noor Azian Ab Hani ) dan Kak Desy asyik mengenenkan kami berdua aje. Termasuklah memaksa si suami menjadi couple Mida untuk makan malam terakhir batch kami di Kelab Golf Shah Alam. Huuu jahat sungguh budak berdua tu. Time tu la, rase jahat. Time ni kena ucap terima kasih la, sebab menemukan jodoh kami berdua. Ewahh.Tu la dulu celupar sangat, alih2 hat kurus tu jugaklah yang menggenggam tangan tok kadi dengan lafaz " aku terima nikahnya..."

 Bila dah kahwin pulak, menu atas meja mesti ade budu ( tapi selalu je Mida lupa, suami kena isi sendiri. keh..keh..nasib la).Lagi satu dia tak minat semua menu tempoyak yang Mida list kat atas tu. Masa mula-mula tu sedihnye, sebab kalau nak masak tp kita sorang je yang makan macam tak best la pulak.

 Walaupun kami jauh berbeza- dari asal usulnya, dari fizikalnye ( i pendek tetembom ye, dia tinggi dan mantain kurus kering cicak kubing ), dari makan kesukaan tapi dan hobi tapi kami saling melengkapi. Seumpama menu budu + tempoyak. Sapa kata budu tak boleh dimakan dengan tempoyakkan. sedap tau, kalau makan dengan nasi panas, ulam dan ikan kering. Tak toleh kiri kanan dah.

   

 Hari ini 14 September 2013 bermakna telah 12 tahun kami bersama dan dikelilingi dengan 3 permata yang indah. Sepanjang 12 tahun ini juga kami tidak pernah sepi dari rasa yang sama- sepi, resah, rindu, kasih, cinta, gembira, sedih, duka dan tangis..kerna kami bukan makhluk yang sempurna. Cumanya agar segala yang kami rasa dan kami kecapi ini akan berkekalan hingga akhir hayat kami. Ok, lah ini saje story mori kali ini.

 Bye, ~ Mida~ Awak Sayang Saya Tak?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...